Czy smartfon i karton wystarczą do realizacji animacji poklatkowej? Jakie elementy domowego studia do animacji muszą się koniecznie w nim znaleźć?
Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klas szóstych, którzy na lekcjach informatyki realizowali animacje poklatkowe.
Animacja, film animowany wykonany w technice poklatkowej składa się z szeregu osobnych zdjęć. Animator przesuwa nieznacznie obiekt (postaci, elementy scenografii) na każdej z fotografowanych klatek, które zostają połączone w jeden ciąg. Tworzy się w ten sposób wrażenie ruchu...

Aby zrobić domowe studio filmowe wystarczyło zaopatrzyć się w karton lub po prostu wydzielić miejsce na swoim biurku, tak aby zamieniło się ono w plan filmowy. Trzeba było również zadbać o odpowiednie światło oraz statyw, który unieruchomił smartfon na czas wykonywania zdjęć. Na koniec należało tylko rozejrzeć się dookoła i znaleźć pomysł na animację! Po realizacji zdjęć uczniowie zmontowali swój własny film poklatkowy korzystając z darmowej aplikacji Stop Motion Studio, którą poznali na lekcji informatyki.
Efekt pracy okazał się rewelacyjny. Powstały filmy i animacje w technice wycinankowej, lalkowej i komputerowej. Wśród nich jest jeden, który pojechał do Poznania na Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".
Właśnie dostaliśmy informację, że zostanie zaprezentowany w pokazie głównym i jest nam z tego powodu niezmiernie miło. Autorce filmu- Hani Maciantowicz gratulujemy!

Oto dzieła filmowe naszych uczniów którzy udowodnili, że w trakcie nauczania zdalnego można również dobrze się bawić oraz wykazać się kreatywnością i konsekwencją w realizacji zadania. Brawo młodzi animatorzy i filmowcy!

"Wiosna"

"Na zakupy!"

"Kino akcji Ernesta"

"WIOSNA W GORZOWIE"

 Film GORZOWSKIE POMNIKI zrealizowany na warsztatach w Pracowni Filmoteki Szkolnej również zostanie zaprezentowany w pokazie głównym na Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".

POMNIKI GORZOWSKIE

"Jak z "Arki" Jonkajtisa zrobić Arka i wprowadzić go do gry online, wiedzą tylko młodzi z Gorzowa Wielkopolskiego! Były jeszcze listy gończe, strzelanina, escape room w samej Arce i walka o POTKI, czyli tabletki na starość. Niesamowicie pomysłowi młodzi!" to wypowiedź pani Katarzyny Czubińskiej, liderki Filmoteki Szkolnej z Poznania, którą zaprosiła na spotkanie z uczniami klasy 7c, pani Małgorzata Miszczak.
 
Zajęcia "Od komiksu przez film do gry, czyli jakie mechanizmy rządzą współczesną opowieścią?" odbyły się w ramach zajęć online Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny programu Filmoteka Szkolna.

Temat warsztatu dawał odpowiedź na to, jak współcześnie tworzone są opowieści filmowe, komiksowe czy te pochodzące z gier? Co muszą mieć w sobie, by przyciągnąć widza/widzkę, gracza/graczkę?
W trakcie zajęć uczniowie przeanalizowali metodę tworzenia współczesnych opowieści w oparciu o film, komiks i grę. W drugiej części warsztatu skonstruowali przy pomocy aplikacji interaktywną opowieść - grę, dzięki której dotychczasowy widz/widzka będzie mógł/mogła stać się aktywnym uczestnikiem/uczestniczką historii i wpływać na przebieg akcji.
Wybrane filmy z pakietu Filmoteka Szkolna, wokół których toczyła się tematyka warsztatu:
Exit, reż. Grzegorz Koncewicz
Katedra, reż. Tomasz Bagiński
Arka, reż. Grzegorz Jonkajtys
Warsztat spotkał się z zainteresowaniem klasy 7c, uczniowie aktywnie w nim uczestniczyli, dzieląc się ciekawymi pomysłami i zaangażowaniem w rozwiązywaniu zadań warsztatowych.

Kolejna odsłona Tygodnia Bezpiecznego Internetu w SP nr 17. Tym razem działanie skierowaliśmy do uczniów klas trzecich, którzy wzięli udział w warsztatach „Z Plikiem i Folderem na ścieżkach Internetu!”. Spotkanie online prowadziły starsze koleżanki trzecioklasistów - Natalia Gierłowska z klasy 7c i Klaudia Szarkowska z klasy 7b. Klaudia opowiedziała o Internecie i zaprezentowała film z cyklu „Z Plikiem i Folderem na ścieżkach Internetu!”. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się między innymi, jak powstała pierwsza sieć komputerowa, co to jest wi-fi oraz serwer. W trakcie zajęć odbyła się rozmowa z dziećmi, inicjowana przez pytania Klaudii, a dotyczyła zagadnień Internetu.

Natalia wprowadziła uczniów do tematyki związanej z bezpiecznym Internetem, podkreślając że aby w pełni korzystać z zalet Internetu, dzieci powinny umieć podejmować mądre i przemyślane decyzje. Zaprezentowała INTERLANDIĘ, przygodę w sieci, która przedstawia najważniejsze aspekty bezpieczeństwa w Internecie w formie wciągających gier. Pod koniec spotkania trzecioklasiści mieli okazję zagrać w grę i poznać krainy Interlandii: WIEŻĘ SKARBÓW, KRÓLESTWO ŻYCZLIWOŚCI, GÓRĘ UWAŻNOŚCI, RZEKĘ RZECZYWISTOŚCI. Młodzi użytkownicy Internetu dowiedzieli się, jakie niebezpieczeństwa czyhają każdego dnia w Sieci i jak ich unikać.

Kliknij w link poniżej i zagraj w Interlandię:

Interlandia (beinternetawesome.withgoogle.com)

  • Aspekty prawne i psychologiczne hejtu - spotkanie dla uczniów klas siódmych z pedagogiem Piotrem Wiśniewskim 
  • Zawód informatyk - moja pasja - spotkanie dla uczniów klas ósmych z ekspertem z dziedziny informatyki, panem Rafałem Leśniewskim 
  • Czy gry komputerowe mogą zmienić życie nastolatka? - spotkanie dla uczniów klas szóstych z psychologiem Anną Janowicz 

W tym roku w całej Polsce Dni Bezpiecznego Internetu przebiegały pod hasłem: "Działajmy razem". Również naszej szkolnej społeczności udało się zadziałać wspólnie, biorąc aktywny udział w wydarzeniach Szkolnego Tygodnia Bezpiecznego Internetu. Jedną z propozycji były ciekawe webinaria, których uczestnikami byli uczniowie, nauczyciele i zaproszeni eksperci. Z pewnością to, że spotkania cieszyły się tak dużym zainteresowaniem był fakt, że do udziału zaprosiliśmy ekspertów: pedagoga, psychologa oraz rodzica, który wykonuje zawód informatyka. Goście podzielili się z nami swoją wiedzą, przemyśleniami i obserwacjami wokół tematyki cyfrowego świata.

Spotkanie dla uczniów klas siódmych z pedagogiem panem Piotrem Wiśniewskim dotyczyło zagadnień związanych ze zjawiskiem hejtu, jego przyczynami, konsekwencjami, ale i sposobami radzenia sobie i zapobiegania sytuacjom w których hejt występuje. Uczniowie klas ósmych poznali sposoby, aby praca zawodowa stała się pasją, na przykładzie doświadczeń o których opowiedział informatyk pan Rafał Leśniewski, rodzic ucznia naszej szkoły. Dodatkowo dowiedzieliśmy się jak bezpiecznie przechowywać dane, aby ich nie utracić i co robić, aby skutecznie zapamiętać hasła do kont internetowych. Spotkanie z panem Leśniewskim ciekawie i sprawnie moderował Maciej Kaczmarczyk z klasy 7a. Młodsi uczniowie na spotkaniu z psycholog panią Anną Janowicz, dowiedzieli się że gry komputerowe to zabawa, która choć jest tak bardzo atrakcyjna to nigdy nie zastąpi prawdziwych przygód z przyjaciółmi i że w cyberprzestrzeni nie wolno stracić kontaktu z realnym światem.
Dziękujemy naszym gościom i mamy nadzieję na kolejne spotkania, w których wspólnie będziemy oswajać ciekawy cyfrowy świat.

 

Czas na kolejną odsłonę Tygodnia Bezpiecznego Internetu. Szkolny Konkurs na najlepszego mema profilaktycznego o tematyce związanej z bezpiecznym Internetem został poprzedzony lekcją informatyki, na której uczniowie klas szóstych dowiedzieli się jak legalnie korzystać ze zdjęć i innych materiałów które znajdują się w Internecie, a które  można wykorzystać na stronie, w prezentacji, czy social media. Uczniowie poznali podstawowe zasady prawa autorskiego oraz licencje Creative Commons. Poznali źródła bezpłatnych zdjęć i grafik oraz dowiedzieli się o zasadach korzystania z banków zdjęć, na przykładzie strony internetowej Pixabay- świetnej bazy darmowych zdjęć i grafik z licencją CC0.

O licencjach Creative Commons dowiesz się więcej oglądając film:



Finał konkursu okazał się nie lada wyzwaniem dla członków jury (organizatorów szkolnego TBI), którzy nie mieli łatwego zadania, by wybrać jeden najciekawszy mem. Dlatego wyróżniliśmy kilka prac, które według nas
 poprawnością wykonania, oryginalną stroną graficzną i treścią zwrócą uwagę dzieci i młodzieży na ważne aspekty związane z Siecią. Wyróżnione memy uczniów zostały wysłane na konkurs miejski organizowany przez lubuską Policję.

Oto autorzy wyróżnionych memów:

1 miejsce: Hania Maciantowicz 
2 miejsce: Kacper Ługowski ex aequo z Kajetanem Wojczyszynem
3 miejsce: Antosia Wojciechowska
Wyróżnienia: Amelia Duda, Roman Marchenko, Krystian Michalski. Gratulujemy!
 

Uczniowie z koła filmowego sięgnęli po współczesną formę krótkometrażowego dokumentu montażowego jaką jest fotokast.  Realizacja opierała się na zgromadzeniu przesłanych przez społeczność uczniowską wypowiedzi w formie plików dźwiękowych na temat Internetu, jego plusów i minusów. Największą wartością naszego fotokastu jest właśnie warstwa dźwiękowa, ponieważ tworzy ją ciekawa opowieść młodych ludzi o medium, jakim jest Internet. Uczniowie wyrazili własne opinie, samodzielne analizując zjawiska, które zachodzą w Sieci. Ale fotokast to również warstwa wizualna, czyli zdjęcia, grafiki i krótkie ujęcia filmowe, które ilustrują tę opowieść. Część z nich młodym filmowcom udało się zrealizować samodzielnie, ale nie do przecenienia okazały się również strony internetowe, z których  mogliśmy w sposób legalny i za darmo pobrać ciekawe zdjęcia i grafiki oraz wideo. Udostępnione przez autorów na mechanizmie Creative Commons Zero (w skrócie CC0), pozwoliły na korzystanie z nich w najszerszy możliwy sposób, co okazało się istotne w czasach, w których nie mamy możliwości realizowania filmów zespołowo w szkole.