O tym, czym jest edukacja kulturowa i co może dać uczniom oraz w jaki sposób łączyć ją z programem nauczania, by realizować ciekawe lekcje z filmem można dowiedzieć się przystępując do Programu Edukacji Kulturowej SZKOŁA TWÓRCZYCH PRAKTYK. Organizatorem Programu jest Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Od początku roku szkolnego uczestniczymy w Programie w wersji rozszerzonej, który realizowany jest w zespole uczniów z klasy 4c oraz uczniów z różnych klas pracujących w kole filmowym pod opieką pani Małgorzaty Miszczak.

Na lekcjach informatyki nasza pracownia komputerowa zamienia się w laboratorium przyszłości. Dzieje się tak wtedy, gdy uczniowie zakładają gogle do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Wizualizacje miejsc w trybie 360°, trójwymiarowe obiekty i złożone struktury na wyciągnięcie ręki to wszystko przenosi nasze lekcje w zupełnie inny  wymiar i sprawia, że lekcje informatyki stają się kreatywne i ekscytujące.

OKO KALEJDOSKOPU to panorama dziecięcej twórczości czyli Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci między 5. a 17. rokiem życia.

W projekcie bierze udział kilkanaście partnerskich instytucji z całego kraju, w tym Pracownia Filmoteki Szkolnej SP nr 17, dla których ważna jest idea wspierania najmłodszych artystów i stworzenia szerokiej, ogólnokrajowej platformy prezentacji filmów animowanych, których autorami są dzieci. 

Wczoraj odbyły się pokazy filmów animowanych dla uczniów klas szóstych oraz dla klasy trzeciej. Filmowcy z Siedemnastki przybliżyli widzom proces powstawania filmów animowanych. Uczniowie zainteresowali się technikami animacji poklatkowej, w których filmy zostały zrealizowane, również tematyka filmów dała okazję do dyskusji po seansach.

 

10 czerwca uczniowie klasy 7C uczestniczyli w kilkugodzinnym Digital Youth Forum, które poświęcone jest edukacji w zakresie bezpiecznego, kreatywnego i pozytywnego korzystania z Internetu i nowych technologii. Impreza skierowana jest do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-3 szkół ponadpodstawowych. 

Forum organizowane jest od 5 lat i spotyka się co roku z bardzo dobrym odbiorem ze strony młodzieży. Dzięki wysłuchaniu dorosłych ekspertów i rówieśników, którzy kreatywnie wykorzystują Internet uczniowie mają możliwość inspiracji i zdobycia konkretnej wiedzy.

W studio DYF nadawanym w przerwach pomiędzy wystąpieniami prowadząca je dziennikarka Justyna Suchecka łączyła się na żywo z uczniami i specjalnymi gośćmi oraz informowała o przerwach na krótką pracę i dyskusję w klasie. Obejrzeliśmy i wysłuchaliśmy wystąpień prelegentów m.in.: "Niepełnosprawność a social media. Bariery są tylko w głowie", "AR/VR School", "Każdy może zmieniać rzeczywistość", "Nawyki, triki i filtry czyli nietypowe sposoby na bezpieczeństwo w sieci", "Anatomia fake’ów". Sięgnęliśmy również do wystąpień z poprzednich edycji DYF: "Historia hakera" | Jake Davies oraz "Akcja akceptacja czyli o tym jak zaakceptować drugiego człowieka" | Przemysław Staroń.

Transmisja wydarzenia była prowadzona na stronie digitalyouth.pl. Program DYF, oprócz wystąpień, zakładał przerwy na krótkie dyskusje na forum klasy, udział w konkursach online (przy wykorzystaniu własnych smartfonów) oraz wypoczynek, który uczniowie z klasy 7C przeznaczyli na integracyjne zajęcia i zabawy. 

Czy smartfon i karton wystarczą do realizacji animacji poklatkowej? Jakie elementy domowego studia do animacji muszą się koniecznie w nim znaleźć?
Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klas szóstych, którzy na lekcjach informatyki realizowali animacje poklatkowe.
Animacja, film animowany wykonany w technice poklatkowej składa się z szeregu osobnych zdjęć. Animator przesuwa nieznacznie obiekt (postaci, elementy scenografii) na każdej z fotografowanych klatek, które zostają połączone w jeden ciąg. Tworzy się w ten sposób wrażenie ruchu...

Aby zrobić domowe studio filmowe wystarczyło zaopatrzyć się w karton lub po prostu wydzielić miejsce na swoim biurku, tak aby zamieniło się ono w plan filmowy. Trzeba było również zadbać o odpowiednie światło oraz statyw, który unieruchomił smartfon na czas wykonywania zdjęć. Na koniec należało tylko rozejrzeć się dookoła i znaleźć pomysł na animację! Po realizacji zdjęć uczniowie zmontowali swój własny film poklatkowy korzystając z darmowej aplikacji Stop Motion Studio, którą poznali na lekcji informatyki.
Efekt pracy okazał się rewelacyjny. Powstały filmy i animacje w technice wycinankowej, lalkowej i komputerowej. Wśród nich jest jeden, który pojechał do Poznania na Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".
Właśnie dostaliśmy informację, że zostanie zaprezentowany w pokazie głównym i jest nam z tego powodu niezmiernie miło. Autorce filmu- Hani Maciantowicz gratulujemy!

Oto dzieła filmowe naszych uczniów którzy udowodnili, że w trakcie nauczania zdalnego można również dobrze się bawić oraz wykazać się kreatywnością i konsekwencją w realizacji zadania. Brawo młodzi animatorzy i filmowcy!

"Wiosna"

"Na zakupy!"

"Kino akcji Ernesta"

"WIOSNA W GORZOWIE"

 Film GORZOWSKIE POMNIKI zrealizowany na warsztatach w Pracowni Filmoteki Szkolnej również zostanie zaprezentowany w pokazie głównym na Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".

POMNIKI GORZOWSKIE