Podsumowaliśmy kolejne działanie Cyber Tygodnia w ramach realizacji Tygodnia Bezpiecznego Internetu. Tym razem uczniowie wykonywali memy profilaktyczne o tematyce związanej z bezpiecznym Internetem na lekcjach informatyki. 

„MEM” – termin ten odnosi się do dowolnej porcji informacji (frazes, koncepcja, grafika), rozprzestrzeniającej się pomiędzy powielającymi ją osobami za pośrednictwem sieci społecznościowych, komunikatorów czy forów internetowych, który swoją stroną graficzną i treścią zwróci uwagę dzieci i młodzieży na zagrożenia związane z cyberprzemocą i możliwości przeciwdziałania cyberprzemocy.

Celem konkursu jest ograniczenie zjawiska cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży, popularyzowanie wiedzy na temat zagrożeń w Internecie i możliwościom przeciwdziałania cyberprzemocy oraz kształtowanie postaw asertywnych wobec cyberprzemocy. 

Postanowiliśmy wyróżnić cztery prace uczniów.

Są to memy uczniów: 

Marcela Braneckiego z klasy 5c,

Zuzanny Banasiak z klasy 7b,

Marysi Błaszczyńskiej z klasy 4a

Anieli Dudycz z klasy 5b

 Gratulujemy!

Kolejne działanie w ramach szkolnego Cyber Tygodnia to udział uczniów w webinarach i zdalnych lekcjach, poświęconych tematyce bezpieczeństwa w Internecie.

Klasa 7a miała okazję uczestniczyć w  spotkaniu online:  „Dopamina” – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas? Wspólnie z ekspertami zastanawialiśmy się dlaczego media społecznościowe tak nas przyciągają i co sprawia, że nasza uwaga jest dla dostawców usług internetowych najcenniejszą walutą. Dowiedzieliśmy się czym jest pętla dopaminowa i jakie są sposoby radzenia sobie z siłą jej oddziaływania, zastanawialiśmy się jak dbać o cyfrową higienę. A to wszystko na podstawie filmu dokumentalnego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pt. „Dopamina”. W filmie usłyszeliśmy młode osoby, które opowiadają o idealizacji życia w mediach społecznościowych, porównywaniu się z innymi, uzależnieniu od telefonu czy toksycznych relacjach online, ale i o tym, jak ważną funkcję internet pełni w ich życiu i jak starają się korzystać z niego świadomie, pozytywnie i z umiarem.

Kolejna zdalna lekcja: "Zmieniam świat! – czym jest aktywizm online" oparta była na wystąpieniach z Digital Youth Forum - wydarzenia poświęconego edukacji w zakresie bezpiecznego, kreatywnego i pozytywnego korzystania z internetu i nowych technologii. Celem lekcji było pokazanie młodym ludziom, jak można wykorzystywać nowe technologie do kreowania swojej rzeczywistości poprzez organizację kampanii społecznej lub inicjatywę rozwiązującą lokalny problem.

Spotkania online organizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w programie Dziecko w Sieci w ramach szkolnego Cyber Tygodnia 2024. 

 

Cyber Escape Room to bardzo lubiany punkt szkolnego Cyber Tygodnia. Jest to rodzaj umysłowej gry przygodowej, która odbywa się w rzeczywistości. Grupa uczestników zostaje zamknięta w specjalnie przygotowanym pokoju i musi użyć elementów znajdujących się w pokoju, aby rozwiązać szereg zagadek, znaleźć wskazówki i wykonać zadania w celu wydostania się z pokoju w określonym czasie...

Po wejściu do sali, uczestnicy spotkali się z hakerem Hektorem, który ogłosił im swój niecny plan działania.

Uczniowie wcielając się w rolę detektywów, szukali odpowiedzi na zaszyfrowane pytania i zagadki, aby na końcu wpisując kod ukończyć misję. W trakcie rozwiązywania zadań, przypomnieli sobie najważniejsze zasady bezpieczeństwa w sieci. W rozwiązywaniu zadań liczył się upływający bardzo szybko czas...

Oto zwycięskie drużyny:

I miejsce drużyna z klasy 6A

II miejsce drużyna z klasy 5A

III miejsce drużyna z klasy 4A 

GRATULUJEMY!

 

W ramach szkolnego Cyber Tygodnia, który realizujemy w tym roku pod hasłem: “Działajmy razem!” podejmowaliśmy różnorodne zadania związane z propagowaniem bezpieczecznych zachowań w cyfrowym świecie. 

Odbyły się szkolne wydarzenia: Cyber Escape Room pod hasłem: “Pokonaj hakera Hektora!” dla uczniów klas 4 - 6, w którym wcielając się w rolę detektywów, szukali odpowiedzi na zaszyfrowane pytania i zagadki, aby na końcu wpisując kod ukończyć misję. W trakcie rozwiązywania zadań, przypomnieli sobie najważniejsze zasady bezpieczeństwa w sieci.  Kolejne działanie to cyklicznie realizowany od kilku lat Turniej Młodych Cybernautów Siedemnastki pod hasłem: "Zostań Mistrzem lub Mistrzynią wiedzy o Internecie!" dla uczniów klas 7, w którym należało wykazać się wiedzą o Internecie. W ramach Cyber Tygodnia uczniowie brali również udział w filmowych lekcjach oraz webinarach organizowanych przez specjalistów z dziedziny IT, m.in.: w lekcji DBI - "Digital Wellbeing – równowaga między online a offline", organizowanej przez Polskie Centrum Programu Safer Internet. Najmłodsi uczniowie na lekcjach informatyki mieli zadanie, by przekonać starszych, że nie warto siedzieć długo przed komputerem albo hejtować w Sieci. 

Szkolny Cyber Tydzień to inicjatywa która zgłoszona została do Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzy państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Tym samym nasza szkoła znalazła się na mapie lokalnych inicjatyw DBI.

Niebawem podsumowanie i fotorelacje podjętych działań w ramach Cyber Tygodnia. 

Tydzień Bezpiecznego Internetu ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajamianie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu.

Światowy Dzień Bezpiecznego Internetu 2024 przypada na 6 lutego, ale jego obchody w formie realizowanych w całej Polsce lokalnych inicjatyw edukacyjnych są zaplanowane aż do końca marca 2024.

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Świętowany jest na całym świecie. Z pełną listą zaangażowanych państw i instytucji oraz podjętymi przez nie działaniami zapoznać się można na stronie www.saferinternetday.org

Warsztaty „GORZOWSKIE OBRAZODŹWIĘKOŚLADY” zorganizowano w ramach konkursu Miejskiego Centrum Kultury: „Otwórz się na kulturę – Ty też ją tworzysz!”. Konkurs skierowany był do uczniów gorzowskich szkół. Głównym medium zwycięskiego projektu były stare fotografie Gorzowa zestawione ze współczesnymi zdjęciami miasta, odzwierciedlającymi kadry z dawnych materiałów. Na czterech warsztatach artystycznych: fotograficznych, filmowych, animacji 2D/3D oraz projektowania graficznego młodzi uczestnicy, bazując na dawnych fotografiach miasta wykonali zdjęcia, projekty graficzne, stworzyli animacje 2D, opowiedzieli też swoimi słowami o gorzowskich zabytkach.

Podsumowanie projektu odbyło się w Małej Galerii GTF-MCK, która do zwiedzania dostępna będzie do 29 lutego 2024 r.

Relacja TVP3 Gorzów Wielkopolski z otwarcia wystawy.

W realizacji projektu brali udział uczniowie Szkoły Podstawowej nr 17 z Oddziałami Sportowymi im. Adama Mickiewicza, a także uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 z Oddziałami Sportowymi im. Władysława Broniewskiego, Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych oraz Zespołu Szkół Odzieżowych im. Krzysztofa Kieślowskiego.

Instruktorami warsztatów fotograficznych i animacji 2D/3D byli absolwenci Szkoły Podstawowej nr 17: Adrian Michalak i Zachariasz Jędrzejczak. Warsztaty projektowania graficznego prowadził Michał Krzaczkowski, a filmowe - Małgorzata Miszczak.

Projekt sfinansowany przez Miejskie Centrum Kultury w ramach konkursu na wydarzenie kulturalno-artystyczne „Otwórz się na kulturę - Ty też ją tworzysz!".