Drukuj
Kategoria: Koło Filmowe
Odsłony: 1022

Grupa uczniów z Pracowni Filmoteki Szkolnej SP nr 17 w Gorzowie Wlkp. zrealizowała krótki utwór filmowy dokumentujący czas spędzany w trakcie epidemii koronawirusa. I chociaż wiele filmów już w Pracowni powstało, to jednak ten jest szczególny, bo zrealizowany zdalnie, poza tradycyjnym środowiskiem szkolnym. W trakcie produkcji filmowego  przedsięwzięcia, pracowaliśmy w różnych przestrzeniach: w domu i najbliższym otoczeniu oraz w Internecie. Korzystaliśmy z wirtualnej chmury i platformy Filmoteki Szkolnej z bazą ciekawych i wartościowych polskich filmów uzupełnionych filmowymi komentarzami filmoznawców, a także materiałami dydaktycznymi i filmoznawczymi (www.filmotekaszkolna.pl).

Spotkania na wideoczacie umożliwiły nam budowanie wirtualnych relacji, dyskusje o filmie dokumentalnym, wspólne poszukiwanie inspiracji do formy i tematu naszego dzieła. Ustaliliśmy, że najlepszym pomysłem na film będzie rejestrowanie innej niż jeszcze kilka tygodni temu rzeczywistości. Za pomocą prostych i dostępnych narzędzi między innymi smartfonów, nagraliśmy różnorodne ujęcia filmowe, które zgromadziliśmy na współdzielonym dysku sieciowym. Następnym etapem był montaż, z którym doskonale poradził sobie jeden z filmowców Siedemnastki. Tytuł filmu nawiązuje do lekcji, którą wszyscy doświadczyliśmy w związku z epidemią koronawirusa.

Na kanwie wcześniejszych doświadczeń uczniów z gorzowskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej, udziału w wielu warsztatach z filmoznawcami i filmowcami, po raz kolejny przekonaliśmy się, że film jest świetnym punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, trudnych wyborach i dylematach życiowych. Warto podejmować różnorodne przedsięwzięcia z zakresu edukacji filmowej. Taka forma edukacji wydaje się szczególnie wartościowa, bowiem uczniowie uczą się współpracy, rozwiązują problemy w twórczy sposób, rozpoznają swój potencjał i przygotowują się do pełnienia różnych ról społecznych. Udział w takich projektach na pewno jest dla autorów filmu źródłem satysfakcji i powodem do dumy.

Autorzy filmu: Natalia Lehmann, Natalia Gierłowska (z klasy 6) oraz Oliwia Kwiatkowska, Adrian Michalak i Marcel Harasimowicz (z klasy 8), opiekun: Małgorzata Miszczak

RECENZJA FILMU LEKCJA

Lekcja zrealizowana wspólnym wysiłkiem uczennic i uczniów SP nr 17 w Gorzowie Wielkopolskim wraz Małgorzatą Miszczak, Liderką Filmoteki Szkolnej, to filmowa metafora czasu zarazy, w którym przyszło nam wszystkim żyć z zaskoczenia. Jeśli Yuval Noah Harari napisał 21 lekcji na XXI wiek, to gorzowska Lekcja mogłaby tu być 22.: lekcją wspólnoty mimo samotności.

Młodzi ludzie pod opieką nauczycielki stworzyli wspólną historię z zarejestrowanych oddzielnie obrazów: widoku z okna, codziennych czynności, obserwacji rozkwitającej na wiosnę przyrody, czasu nauki i odpoczynku. Film pozbawiony jest słów, ale spojrzenia mówią tu więcej. Wspólne dzieło przynależy do gatunku dokumentalnego i przypomina kolektywny dziennik, w którym refleksja miesza się z opisem wcześniej znanego świata, który tak nagle się zmienił. To opowieść przepełniona szacunkiem dla emocji i przeżywania tego czasu przez każdego z twórców-bohaterów, inspirowana klasyką polskiego dokumentu, z którą uczniowie mieli okazję zapoznać się w ramach zajęć w Pracowni Filmoteki Szkolnej.
Lekcja jest modelową lekcją współdziałania i pokazuje, że młodzi filmowcy zasłużyli na miano czułych narratorów.

dr Justyna Hanna Budzik, Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, Wędrująca Filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej, edukatorka. Prowadzi edukacyjny blog: www.lekcjeofilmie.pl

 MEDIA O NAS:

Artykuł w GAZECIE LUBUSKIEJ

 

Rozmowa o filmie w programie KALEJDOSKOP TVP Gorzów