Grupa uczniów z Pracowni Filmoteki Szkolnej SP nr 17 w Gorzowie Wlkp. zrealizowała krótki utwór filmowy dokumentujący czas spędzany w trakcie epidemii koronawirusa. I chociaż wiele filmów już w Pracowni powstało, to jednak ten jest szczególny, bo zrealizowany zdalnie, poza tradycyjnym środowiskiem szkolnym. W trakcie produkcji filmowego przedsięwzięcia, pracowaliśmy w różnych przestrzeniach: w domu i najbliższym otoczeniu oraz w Internecie. Korzystaliśmy z wirtualnej chmury i platformy Filmoteki Szkolnej z bazą ciekawych i wartościowych polskich filmów uzupełnionych filmowymi komentarzami filmoznawców, a także materiałami dydaktycznymi i filmoznawczymi (www.filmotekaszkolna.pl).
Spotkania na wideoczacie umożliwiły nam budowanie wirtualnych relacji, dyskusje o filmie dokumentalnym, wspólne poszukiwanie inspiracji do formy i tematu naszego dzieła. Ustaliliśmy, że najlepszym pomysłem na film będzie rejestrowanie innej niż jeszcze kilka tygodni temu rzeczywistości. Za pomocą prostych i dostępnych narzędzi między innymi smartfonów, nagraliśmy różnorodne ujęcia filmowe, które zgromadziliśmy na współdzielonym dysku sieciowym. Następnym etapem był montaż, z którym doskonale poradził sobie jeden z filmowców Siedemnastki. Tytuł filmu nawiązuje do lekcji, którą wszyscy doświadczyliśmy w związku z epidemią koronawirusa.
Na kanwie wcześniejszych doświadczeń uczniów z gorzowskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej, udziału w wielu warsztatach z filmoznawcami i filmowcami, po raz kolejny przekonaliśmy się, że film jest świetnym punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, trudnych wyborach i dylematach życiowych. Warto podejmować różnorodne przedsięwzięcia z zakresu edukacji filmowej. Taka forma edukacji wydaje się szczególnie wartościowa, bowiem uczniowie uczą się współpracy, rozwiązują problemy w twórczy sposób, rozpoznają swój potencjał i przygotowują się do pełnienia różnych ról społecznych. Udział w takich projektach na pewno jest dla autorów filmu źródłem satysfakcji i powodem do dumy.
Autorzy filmu: Natalia Lehmann, Natalia Gierłowska (z klasy 6) oraz Oliwia Kwiatkowska, Adrian Michalak i Marcel Harasimowicz (z klasy 8), opiekun: Małgorzata Miszczak
RECENZJA FILMU LEKCJA dr Justyna Hanna Budzik, Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, Wędrująca Filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej, edukatorka. Prowadzi edukacyjny blog: www.lekcjeofilmie.pl |
MEDIA O NAS:
|
|
Rozmowa o filmie w programie KALEJDOSKOP TVP Gorzów
|
|