OKO KALEJDOSKOPU to panorama dziecięcej twórczości czyli Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci między 5. a 17. rokiem życia.

W projekcie bierze udział kilkanaście partnerskich instytucji z całego kraju, w tym Pracownia Filmoteki Szkolnej SP nr 17, dla których ważna jest idea wspierania najmłodszych artystów i stworzenia szerokiej, ogólnokrajowej platformy prezentacji filmów animowanych, których autorami są dzieci. 

Wczoraj odbyły się pokazy filmów animowanych dla uczniów klas szóstych oraz dla klasy trzeciej. Filmowcy z Siedemnastki przybliżyli widzom proces powstawania filmów animowanych. Uczniowie zainteresowali się technikami animacji poklatkowej, w których filmy zostały zrealizowane, również tematyka filmów dała okazję do dyskusji po seansach.

 

10 czerwca uczniowie klasy 7C uczestniczyli w kilkugodzinnym Digital Youth Forum, które poświęcone jest edukacji w zakresie bezpiecznego, kreatywnego i pozytywnego korzystania z Internetu i nowych technologii. Impreza skierowana jest do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych i klas 1-3 szkół ponadpodstawowych. 

Forum organizowane jest od 5 lat i spotyka się co roku z bardzo dobrym odbiorem ze strony młodzieży. Dzięki wysłuchaniu dorosłych ekspertów i rówieśników, którzy kreatywnie wykorzystują Internet uczniowie mają możliwość inspiracji i zdobycia konkretnej wiedzy.

W studio DYF nadawanym w przerwach pomiędzy wystąpieniami prowadząca je dziennikarka Justyna Suchecka łączyła się na żywo z uczniami i specjalnymi gośćmi oraz informowała o przerwach na krótką pracę i dyskusję w klasie. Obejrzeliśmy i wysłuchaliśmy wystąpień prelegentów m.in.: "Niepełnosprawność a social media. Bariery są tylko w głowie", "AR/VR School", "Każdy może zmieniać rzeczywistość", "Nawyki, triki i filtry czyli nietypowe sposoby na bezpieczeństwo w sieci", "Anatomia fake’ów". Sięgnęliśmy również do wystąpień z poprzednich edycji DYF: "Historia hakera" | Jake Davies oraz "Akcja akceptacja czyli o tym jak zaakceptować drugiego człowieka" | Przemysław Staroń.

Transmisja wydarzenia była prowadzona na stronie digitalyouth.pl. Program DYF, oprócz wystąpień, zakładał przerwy na krótkie dyskusje na forum klasy, udział w konkursach online (przy wykorzystaniu własnych smartfonów) oraz wypoczynek, który uczniowie z klasy 7C przeznaczyli na integracyjne zajęcia i zabawy. 

Czy smartfon i karton wystarczą do realizacji animacji poklatkowej? Jakie elementy domowego studia do animacji muszą się koniecznie w nim znaleźć?
Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klas szóstych, którzy na lekcjach informatyki realizowali animacje poklatkowe.
Animacja, film animowany wykonany w technice poklatkowej składa się z szeregu osobnych zdjęć. Animator przesuwa nieznacznie obiekt (postaci, elementy scenografii) na każdej z fotografowanych klatek, które zostają połączone w jeden ciąg. Tworzy się w ten sposób wrażenie ruchu...

Aby zrobić domowe studio filmowe wystarczyło zaopatrzyć się w karton lub po prostu wydzielić miejsce na swoim biurku, tak aby zamieniło się ono w plan filmowy. Trzeba było również zadbać o odpowiednie światło oraz statyw, który unieruchomił smartfon na czas wykonywania zdjęć. Na koniec należało tylko rozejrzeć się dookoła i znaleźć pomysł na animację! Po realizacji zdjęć uczniowie zmontowali swój własny film poklatkowy korzystając z darmowej aplikacji Stop Motion Studio, którą poznali na lekcji informatyki.
Efekt pracy okazał się rewelacyjny. Powstały filmy i animacje w technice wycinankowej, lalkowej i komputerowej. Wśród nich jest jeden, który pojechał do Poznania na Ogólnopolski Przegląd Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".
Właśnie dostaliśmy informację, że zostanie zaprezentowany w pokazie głównym i jest nam z tego powodu niezmiernie miło. Autorce filmu- Hani Maciantowicz gratulujemy!

Oto dzieła filmowe naszych uczniów którzy udowodnili, że w trakcie nauczania zdalnego można również dobrze się bawić oraz wykazać się kreatywnością i konsekwencją w realizacji zadania. Brawo młodzi animatorzy i filmowcy!

"Wiosna"

"Na zakupy!"

"Kino akcji Ernesta"

"WIOSNA W GORZOWIE"

 Film GORZOWSKIE POMNIKI zrealizowany na warsztatach w Pracowni Filmoteki Szkolnej również zostanie zaprezentowany w pokazie głównym na Ogólnopolskim Przeglądzie Filmów Animowanych Tworzonych przez Dzieci "Oko Kalejdoskopu".

POMNIKI GORZOWSKIE

"Jak z "Arki" Jonkajtisa zrobić Arka i wprowadzić go do gry online, wiedzą tylko młodzi z Gorzowa Wielkopolskiego! Były jeszcze listy gończe, strzelanina, escape room w samej Arce i walka o POTKI, czyli tabletki na starość. Niesamowicie pomysłowi młodzi!" to wypowiedź pani Katarzyny Czubińskiej, liderki Filmoteki Szkolnej z Poznania, którą zaprosiła na spotkanie z uczniami klasy 7c, pani Małgorzata Miszczak.
 
Zajęcia "Od komiksu przez film do gry, czyli jakie mechanizmy rządzą współczesną opowieścią?" odbyły się w ramach zajęć online Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny programu Filmoteka Szkolna.

Temat warsztatu dawał odpowiedź na to, jak współcześnie tworzone są opowieści filmowe, komiksowe czy te pochodzące z gier? Co muszą mieć w sobie, by przyciągnąć widza/widzkę, gracza/graczkę?
W trakcie zajęć uczniowie przeanalizowali metodę tworzenia współczesnych opowieści w oparciu o film, komiks i grę. W drugiej części warsztatu skonstruowali przy pomocy aplikacji interaktywną opowieść - grę, dzięki której dotychczasowy widz/widzka będzie mógł/mogła stać się aktywnym uczestnikiem/uczestniczką historii i wpływać na przebieg akcji.
Wybrane filmy z pakietu Filmoteka Szkolna, wokół których toczyła się tematyka warsztatu:
Exit, reż. Grzegorz Koncewicz
Katedra, reż. Tomasz Bagiński
Arka, reż. Grzegorz Jonkajtys
Warsztat spotkał się z zainteresowaniem klasy 7c, uczniowie aktywnie w nim uczestniczyli, dzieląc się ciekawymi pomysłami i zaangażowaniem w rozwiązywaniu zadań warsztatowych.

Kolejna odsłona Tygodnia Bezpiecznego Internetu w SP nr 17. Tym razem działanie skierowaliśmy do uczniów klas trzecich, którzy wzięli udział w warsztatach „Z Plikiem i Folderem na ścieżkach Internetu!”. Spotkanie online prowadziły starsze koleżanki trzecioklasistów - Natalia Gierłowska z klasy 7c i Klaudia Szarkowska z klasy 7b. Klaudia opowiedziała o Internecie i zaprezentowała film z cyklu „Z Plikiem i Folderem na ścieżkach Internetu!”. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się między innymi, jak powstała pierwsza sieć komputerowa, co to jest wi-fi oraz serwer. W trakcie zajęć odbyła się rozmowa z dziećmi, inicjowana przez pytania Klaudii, a dotyczyła zagadnień Internetu.

Natalia wprowadziła uczniów do tematyki związanej z bezpiecznym Internetem, podkreślając że aby w pełni korzystać z zalet Internetu, dzieci powinny umieć podejmować mądre i przemyślane decyzje. Zaprezentowała INTERLANDIĘ, przygodę w sieci, która przedstawia najważniejsze aspekty bezpieczeństwa w Internecie w formie wciągających gier. Pod koniec spotkania trzecioklasiści mieli okazję zagrać w grę i poznać krainy Interlandii: WIEŻĘ SKARBÓW, KRÓLESTWO ŻYCZLIWOŚCI, GÓRĘ UWAŻNOŚCI, RZEKĘ RZECZYWISTOŚCI. Młodzi użytkownicy Internetu dowiedzieli się, jakie niebezpieczeństwa czyhają każdego dnia w Sieci i jak ich unikać.

Kliknij w link poniżej i zagraj w Interlandię:

Interlandia (beinternetawesome.withgoogle.com)