Czas na kolejną odsłonę Tygodnia Bezpiecznego Internetu. Szkolny Konkurs na najlepszego mema profilaktycznego o tematyce związanej z bezpiecznym Internetem został poprzedzony lekcją informatyki, na której uczniowie klas szóstych dowiedzieli się jak legalnie korzystać ze zdjęć i innych materiałów które znajdują się w Internecie, a które  można wykorzystać na stronie, w prezentacji, czy social media. Uczniowie poznali podstawowe zasady prawa autorskiego oraz licencje Creative Commons. Poznali źródła bezpłatnych zdjęć i grafik oraz dowiedzieli się o zasadach korzystania z banków zdjęć, na przykładzie strony internetowej Pixabay- świetnej bazy darmowych zdjęć i grafik z licencją CC0.

O licencjach Creative Commons dowiesz się więcej oglądając film:



Finał konkursu okazał się nie lada wyzwaniem dla członków jury (organizatorów szkolnego TBI), którzy nie mieli łatwego zadania, by wybrać jeden najciekawszy mem. Dlatego wyróżniliśmy kilka prac, które według nas
 poprawnością wykonania, oryginalną stroną graficzną i treścią zwrócą uwagę dzieci i młodzieży na ważne aspekty związane z Siecią. Wyróżnione memy uczniów zostały wysłane na konkurs miejski organizowany przez lubuską Policję.

Oto autorzy wyróżnionych memów:

1 miejsce: Hania Maciantowicz 
2 miejsce: Kacper Ługowski ex aequo z Kajetanem Wojczyszynem
3 miejsce: Antosia Wojciechowska
Wyróżnienia: Amelia Duda, Roman Marchenko, Krystian Michalski. Gratulujemy!
 

Uczniowie z koła filmowego sięgnęli po współczesną formę krótkometrażowego dokumentu montażowego jaką jest fotokast.  Realizacja opierała się na zgromadzeniu przesłanych przez społeczność uczniowską wypowiedzi w formie plików dźwiękowych na temat Internetu, jego plusów i minusów. Największą wartością naszego fotokastu jest właśnie warstwa dźwiękowa, ponieważ tworzy ją ciekawa opowieść młodych ludzi o medium, jakim jest Internet. Uczniowie wyrazili własne opinie, samodzielne analizując zjawiska, które zachodzą w Sieci. Ale fotokast to również warstwa wizualna, czyli zdjęcia, grafiki i krótkie ujęcia filmowe, które ilustrują tę opowieść. Część z nich młodym filmowcom udało się zrealizować samodzielnie, ale nie do przecenienia okazały się również strony internetowe, z których  mogliśmy w sposób legalny i za darmo pobrać ciekawe zdjęcia i grafiki oraz wideo. Udostępnione przez autorów na mechanizmie Creative Commons Zero (w skrócie CC0), pozwoliły na korzystanie z nich w najszerszy możliwy sposób, co okazało się istotne w czasach, w których nie mamy możliwości realizowania filmów zespołowo w szkole. 

 

 

Tydzień Bezpiecznego Internetu w Szkole Podstawowej nr 17 zbliża się ku końcowi. Za nami wydarzenia, w których do udziału zaprosili Was organizatorzy TBI: Natalia Gierłowska, Natalia Lehmann, Klaudia Szarkowska, Kacper Leśniewski, Maciej Kaczmarczyk, Maciej Łajewski, koordynatorką była p. Małgorzata Miszczak. Przez kolejne dni na stronie internetowej szkoły będziemy prezentować przeprowadzone działania. Dzisiaj opisujemy turniej, który ma swoją historię w naszej szkole, bo został przeprowadzony już po raz czwarty.

IV Turniej Młodych Cybernautów Siedemnastki

 „Jakie powinno być hasło, aby było BEZPIECZNE?”, „Co się wydarzy, gdy zastosujemy Ctrl + Alt + Delete?”, „Co to phishing?”, „Co oznacza skrót DBI?” to tylko niektóre zagadnienia, z którymi zmierzyli się przedstawiciele klas 5-6 i 7-8 podczas Turnieju Młodych Cybernautów Siedemnastki. Autorami quizu oraz moderatorami turnieju byli Kacper Leśniewski z kl. 7c i Maciej Kaczmarczyk z kl. 7b, którzy przygotowali quiz na platformie Quizizz.  Najpierw zaprosili uczestników na Meet, gdzie wytłumaczyli zasady turnieju (w rywalizacji liczyły się nie tylko poprawne odpowiedzi, ale również czas), życzyli powodzenia, a potem czuwali nad przebiegiem konkursu, który w naszej szkole z okazji Tygodnia Bezpiecznego Internetu odbywa się cyklicznie, po raz czwarty.

Mistrzami IV Turnieju Młodych Cybernautów Siedemnastki zostali:

Kategoria: klasy 5-6

  1. Maciej Kielek kl. 6c
  2. Mateusz Olszta kl. 6B
  3. Kasper Chmielewski kl. 6c

Kategoria: klasy 7-8

  1. Igor Palejczyk kl. 7b
  2. Dionizy Staryszak kl. 7a
  3. Adam Kułak kl. 7a

GRATULUJEMY! 

 

Czy lekcja zdalna tuż przed świętami musi być taka jak inne? Nie, jeśli pojawi się na niej ktoś wyjątkowy...

Uczniowie z koła filmowego Pracowni Filmoteki Szkolnej zapraszają na film, który przez ostatni miesiąc realizowali zdalnie. Do udziału w nim zaprosili swoich rodziców i znajomych. Praca nad filmem nie była łatwa, ale jak młodzi filmowcy podkreślają, przede wszystkim była przygodą i odskocznią od trudów edukacji zdalnej.

Autorzy filmu: Gabriela Grzywacz, Natalia Lehmann, Hanna Maciantowicz, Klaudia Skowron, Amelia Skrzecz, Maciej Łajewski, Rupert Skrzecz Opieka: Małgorzata Miszczak

Festiwal Filmoteki Szkolnej. Edycja 10 i pół - za nami... W czwartek, 22 października 2020 r.  klasa 6a uczestniczyła w warsztacie "Początki kinematografii", który prowadziła pani  Julia Błażyńska z Muzeum Kinematografii w Łodzi.

Poznaliśmy ciekawe fakty z historii filmu, urządzenia techniki związane z filmem oraz dowiedzieliśmy się o znanych światowych twórcach pierwszych kamer i projektorów filmowych. Wykonaliśmy zabawki optyczne z XIX wieku, które kiedyś przyczyniły się do powstania kina. Było twórczo i ciekawie! Organizacja: Liderka Filmoteki Szkolnej Małgorzata Miszczak

 


 

Grupa uczniów z Pracowni Filmoteki Szkolnej SP nr 17 w Gorzowie Wlkp. zrealizowała krótki utwór filmowy dokumentujący czas spędzany w trakcie epidemii koronawirusa. I chociaż wiele filmów już w Pracowni powstało, to jednak ten jest szczególny, bo zrealizowany zdalnie, poza tradycyjnym środowiskiem szkolnym. W trakcie produkcji filmowego  przedsięwzięcia, pracowaliśmy w różnych przestrzeniach: w domu i najbliższym otoczeniu oraz w Internecie. Korzystaliśmy z wirtualnej chmury i platformy Filmoteki Szkolnej z bazą ciekawych i wartościowych polskich filmów uzupełnionych filmowymi komentarzami filmoznawców, a także materiałami dydaktycznymi i filmoznawczymi (www.filmotekaszkolna.pl).

Spotkania na wideoczacie umożliwiły nam budowanie wirtualnych relacji, dyskusje o filmie dokumentalnym, wspólne poszukiwanie inspiracji do formy i tematu naszego dzieła. Ustaliliśmy, że najlepszym pomysłem na film będzie rejestrowanie innej niż jeszcze kilka tygodni temu rzeczywistości. Za pomocą prostych i dostępnych narzędzi między innymi smartfonów, nagraliśmy różnorodne ujęcia filmowe, które zgromadziliśmy na współdzielonym dysku sieciowym. Następnym etapem był montaż, z którym doskonale poradził sobie jeden z filmowców Siedemnastki. Tytuł filmu nawiązuje do lekcji, którą wszyscy doświadczyliśmy w związku z epidemią koronawirusa.

Na kanwie wcześniejszych doświadczeń uczniów z gorzowskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej, udziału w wielu warsztatach z filmoznawcami i filmowcami, po raz kolejny przekonaliśmy się, że film jest świetnym punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, trudnych wyborach i dylematach życiowych. Warto podejmować różnorodne przedsięwzięcia z zakresu edukacji filmowej. Taka forma edukacji wydaje się szczególnie wartościowa, bowiem uczniowie uczą się współpracy, rozwiązują problemy w twórczy sposób, rozpoznają swój potencjał i przygotowują się do pełnienia różnych ról społecznych. Udział w takich projektach na pewno jest dla autorów filmu źródłem satysfakcji i powodem do dumy.

Autorzy filmu: Natalia Lehmann, Natalia Gierłowska (z klasy 6) oraz Oliwia Kwiatkowska, Adrian Michalak i Marcel Harasimowicz (z klasy 8), opiekun: Małgorzata Miszczak

RECENZJA FILMU LEKCJA

Lekcja zrealizowana wspólnym wysiłkiem uczennic i uczniów SP nr 17 w Gorzowie Wielkopolskim wraz Małgorzatą Miszczak, Liderką Filmoteki Szkolnej, to filmowa metafora czasu zarazy, w którym przyszło nam wszystkim żyć z zaskoczenia. Jeśli Yuval Noah Harari napisał 21 lekcji na XXI wiek, to gorzowska Lekcja mogłaby tu być 22.: lekcją wspólnoty mimo samotności.

Młodzi ludzie pod opieką nauczycielki stworzyli wspólną historię z zarejestrowanych oddzielnie obrazów: widoku z okna, codziennych czynności, obserwacji rozkwitającej na wiosnę przyrody, czasu nauki i odpoczynku. Film pozbawiony jest słów, ale spojrzenia mówią tu więcej. Wspólne dzieło przynależy do gatunku dokumentalnego i przypomina kolektywny dziennik, w którym refleksja miesza się z opisem wcześniej znanego świata, który tak nagle się zmienił. To opowieść przepełniona szacunkiem dla emocji i przeżywania tego czasu przez każdego z twórców-bohaterów, inspirowana klasyką polskiego dokumentu, z którą uczniowie mieli okazję zapoznać się w ramach zajęć w Pracowni Filmoteki Szkolnej.
Lekcja jest modelową lekcją współdziałania i pokazuje, że młodzi filmowcy zasłużyli na miano czułych narratorów.

dr Justyna Hanna Budzik, Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, Wędrująca Filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej, edukatorka. Prowadzi edukacyjny blog: www.lekcjeofilmie.pl

 MEDIA O NAS:

Artykuł w GAZECIE LUBUSKIEJ

 

Rozmowa o filmie w programie KALEJDOSKOP TVP Gorzów