Grupa uczniów z Pracowni Filmoteki Szkolnej SP nr 17 w Gorzowie Wlkp. zrealizowała krótki utwór filmowy dokumentujący czas spędzany w trakcie epidemii koronawirusa. I chociaż wiele filmów już w Pracowni powstało, to jednak ten jest szczególny, bo zrealizowany zdalnie, poza tradycyjnym środowiskiem szkolnym. W trakcie produkcji filmowego  przedsięwzięcia, pracowaliśmy w różnych przestrzeniach: w domu i najbliższym otoczeniu oraz w Internecie. Korzystaliśmy z wirtualnej chmury i platformy Filmoteki Szkolnej z bazą ciekawych i wartościowych polskich filmów uzupełnionych filmowymi komentarzami filmoznawców, a także materiałami dydaktycznymi i filmoznawczymi (www.filmotekaszkolna.pl).

Spotkania na wideoczacie umożliwiły nam budowanie wirtualnych relacji, dyskusje o filmie dokumentalnym, wspólne poszukiwanie inspiracji do formy i tematu naszego dzieła. Ustaliliśmy, że najlepszym pomysłem na film będzie rejestrowanie innej niż jeszcze kilka tygodni temu rzeczywistości. Za pomocą prostych i dostępnych narzędzi między innymi smartfonów, nagraliśmy różnorodne ujęcia filmowe, które zgromadziliśmy na współdzielonym dysku sieciowym. Następnym etapem był montaż, z którym doskonale poradził sobie jeden z filmowców Siedemnastki. Tytuł filmu nawiązuje do lekcji, którą wszyscy doświadczyliśmy w związku z epidemią koronawirusa.

Na kanwie wcześniejszych doświadczeń uczniów z gorzowskiej Pracowni Filmoteki Szkolnej, udziału w wielu warsztatach z filmoznawcami i filmowcami, po raz kolejny przekonaliśmy się, że film jest świetnym punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, trudnych wyborach i dylematach życiowych. Warto podejmować różnorodne przedsięwzięcia z zakresu edukacji filmowej. Taka forma edukacji wydaje się szczególnie wartościowa, bowiem uczniowie uczą się współpracy, rozwiązują problemy w twórczy sposób, rozpoznają swój potencjał i przygotowują się do pełnienia różnych ról społecznych. Udział w takich projektach na pewno jest dla autorów filmu źródłem satysfakcji i powodem do dumy.

Autorzy filmu: Natalia Lehmann, Natalia Gierłowska (z klasy 6) oraz Oliwia Kwiatkowska, Adrian Michalak i Marcel Harasimowicz (z klasy 8), opiekun: Małgorzata Miszczak

RECENZJA FILMU LEKCJA

Lekcja zrealizowana wspólnym wysiłkiem uczennic i uczniów SP nr 17 w Gorzowie Wielkopolskim wraz Małgorzatą Miszczak, Liderką Filmoteki Szkolnej, to filmowa metafora czasu zarazy, w którym przyszło nam wszystkim żyć z zaskoczenia. Jeśli Yuval Noah Harari napisał 21 lekcji na XXI wiek, to gorzowska Lekcja mogłaby tu być 22.: lekcją wspólnoty mimo samotności.

Młodzi ludzie pod opieką nauczycielki stworzyli wspólną historię z zarejestrowanych oddzielnie obrazów: widoku z okna, codziennych czynności, obserwacji rozkwitającej na wiosnę przyrody, czasu nauki i odpoczynku. Film pozbawiony jest słów, ale spojrzenia mówią tu więcej. Wspólne dzieło przynależy do gatunku dokumentalnego i przypomina kolektywny dziennik, w którym refleksja miesza się z opisem wcześniej znanego świata, który tak nagle się zmienił. To opowieść przepełniona szacunkiem dla emocji i przeżywania tego czasu przez każdego z twórców-bohaterów, inspirowana klasyką polskiego dokumentu, z którą uczniowie mieli okazję zapoznać się w ramach zajęć w Pracowni Filmoteki Szkolnej.
Lekcja jest modelową lekcją współdziałania i pokazuje, że młodzi filmowcy zasłużyli na miano czułych narratorów.

dr Justyna Hanna Budzik, Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, Wędrująca Filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej, edukatorka. Prowadzi edukacyjny blog: www.lekcjeofilmie.pl

 MEDIA O NAS:

Artykuł w GAZECIE LUBUSKIEJ

 

Rozmowa o filmie w programie KALEJDOSKOP TVP Gorzów 

 


"Pomniki znanych gorzowian ożyły podczas V warsztatów ANIMACJI POKLATKOWEJ!" w Pracowni Filmoteki Szkolnej działającej przy Szkole Podstawowej nr 17 w Gorzowie Wlkp.

kliknij na zdjęcie poniżej-FOTORELACJA

Gorzowskie pomniki za pomocą animacji poklatkowej ożyły. Postarali się o to uczniowie ze Szkoły Podstawowej Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców im. P.J. Frassatiego oraz Szkoły Podstawowej nr 17 im. A. Mickiewicza w Gorzowie Wlkp., którzy pod opieką reżyserki filmów animowanych, Moniki Kuczynieckiej wykorzystując plastelinę – w połączeniu z techniką poklatkową – wykreowali barwne, pulsujące życiem filmowe światy gorzowskich bohaterów.

 

Animacja: "Gorzowskie pomniki"
REPORTAŻ Szkolnej Telewizji TVP SP 17 o warsztacie animacji

MEDIA O NAS

TVP Gorzów- Informacje Lubuskie
 TVP Gorzów- Rodzina na plus – od 08:08 do 14:44
Zajęcia organizowane przez Filmotekę Narodową - Instytut Audiowizualny. Przedsięwzięcie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

4 marca w Pracowni Filmoteki Szkolnej działającej przy Szkole Podstawowej nr 17 w Gorzowie Wlkp. pojawi się znakomita plastyczka, autorka filmów animowanych i teledysków- Monika Kuczyniecka!
Podczas zajęć zapoznamy uczniów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z animacją plastelinową i pokażemy filmy animowane zaliczane do klasyki polskiej animacji. W trakcie części warsztatowej uczniowie zaplanują działania związane ze scenografią, inscenizacją, kompozycją, pracą z aparatem, by następnie wykonać zdjęcia do animacji na temat znanych postaci Gorzowa („pomniki gorzowskich artystów ożywają”)
 

Monika Kuczyniecka – twórczyni filmów animowanych, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie studiowała na Wydziale Komunikacji Multimedialnej (dyplom obroniła w pracowni filmu animowanego). W swoich krótkich realizacjach wykorzystuje plastelinę, przy pomocy której – w połączeniu z techniką poklatkową – kreuje barwne, pulsujące życiem filmowe światy (źródło: https://culture.pl/pl/tworca/monika-kuczyniecka)


 Zapraszamy do obejrzenia spotu promującego naszą szkołę!

”Kreatywne i fascynujące zajęcia”, „nowe doświadczenie i ciekawie spędzony czas”,  „nie tylko dowiedzieliśmy się  co to jest pastisz, ale również mogliśmy go realizować, odpowiednio dobierając światło oraz kompozycję i perspektywę kadru”, „chcielibyśmy brać udział w takich warsztatach codziennie".
To tylko niektóre wypowiedzi uczniów z gorzowskich szkół podstawowych (SP nr 15 i SP nr 17), którzy wzięli udział w kolejnej ciekawej inicjatywie Pracowni Filmoteki Szkolnej działającej przy Szkole Podstawowej nr 17.

Kliknij poniżej-link do GALERII ZDJĘĆ i zobacz fotorelację z warsztatów

 

Tym razem Liderka Filmoteki Szkolnej, Małgorzata Miszczak w gościnne progi Pracowni zaprosiła artystę plastyk Katarzynę Zabłocką, która zapoznała uczniów z techniką pastiszu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki studiowania i odczytywania dzieła malarskiego i filmowego poprzez pryzmat różnych wrażliwości istotnych przy zapisie fotograficznym.

Uczniowie poznali obecne w sztuce i popkulturze pastisze, nawiązujące do dzieł znanych artystów, a następnie dokonali wyboru dzieł malarskich i obrazów filmowych do pracy nad własnymi pastiszami. Zorganizowani  w zespołach przygotowali scenografię, charakteryzację modeli, tworzyli inscenizacje. Wykonując cykl prac fotograficznych mogli pozwolić sobie na kreatywne zabawy światłem i kadrem, w efekcie czego powstały ich własne dzieła w formie pastiszy. Sesja fotograficzna była ciekawym pretekstem do dogłębnej analizy formalnej wybranych scen filmowych.

Podczas zajęć uczestnicy pracowali na filmach dostępnych w Filmotece Szkolnej:

„Brzezina”, reż. A.Wajda, Lekcja 23 „Malarskie inspiracje”

„Wesele”, reż. A.Wajda, Lekcja 41 „Film wobec innych sztuk”

„Popiół i diament” reż. A.Wajda, Lekcja 7 „Siła symbolu”

„Człowiek z marmuru” reż. A.Wajda, Lekcja 11 „Rozdroża historii”

Kolejne warsztaty filmowe dla uczniów w Pracowni Filmoteki Szkolnej już w marcu! Zapraszamy!

Zajęcia organizowane przez Filmotekę Narodową - Instytut Audiowizualny. Przedsięwzięcie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.


W najbliższą środę w w naszej szkole odbędą się warsztaty filmowe z artystą plastyk panią Katarzyną Zabłocką. Uczniowie działający w Pracowni Filmoteki Szkolnej wraz z uczniami z SP nr 15 zapoznają się z problematyką i analizą formalną dzieł wizualnych oraz założeniami pastiszu. Grupa samodzielnie wykona cykl prac fotograficznych inspirowanych dziełami malarskimi i filmowymi. Sesja fotograficzna będzie ciekawym pretekstem do dogłębnej analizy formalnej wybranych scen filmowych. Edycja komputerowa pozwoli dopracować szczegóły i wpłynąć na finalny rezultat prac. Warsztaty przygotowuje Liderka Filmoteki Szkolnej Małgorzata Miszczak. Zajęcia organizowane przez Filmotekę Narodową - Instytut Audiowizualny. Przedsięwzięcie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Regulamin warsztatów i inne informacje- kliknij