Chcesz zapytać.....
Masz problem......
Potrzebujesz pomocy.......
Chcesz o czymś powiedzie
ć.....
...przyjdź i porozmawiaj

 

czeka na Ciebie
pedagog szkolny:
 Iwona Pogonowska
Elżbieta Niekrasz
 
oraz szkolny psycholog:
Anna Janowicz
 
 
Godziny dyżurów pedagoga szkolnego - Iwony Pogonowskiej
      Poniedziałek          Wtorek          Środa         Czwartek
  Piątek
8:00-12:00  10:00-14:00  8:00-12:00  10:00-14:00 8:00-12:00
 
 Godziny dyżurów pedagoga szkolnego - Elżbiety Niekrasz
      Poniedziałek          Wtorek          Środa         Czwartek
  Piątek
 10:00-14:00

 8:00-12:00

10:00-14:00

8:00-12:00   10:00-14:00
                  
 Godziny dyżurów  psychologa szkolnego - Anny Janowicz
      Poniedziałek          Wtorek          Środa         Czwartek
  Piątek
     12:00-14:00    11:00-14:00
 
Zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem Lbrusa lub na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
 
 
Jeśli jesteś RODZICEM  możesz liczyć na naszą pomoc w sytuacji gdy;
                                    Zauważasz u dziecka trudności w uczeniu się,
                                    Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania, 
                                    Twoja rodzina jest w trudnej sytuacji materialnej,
                                    Niepokoi Cię zachowanie dziecka,
                                    Masz jakiekolwiek pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić.
                                                     MOŻESZ LICZYĆ  Z NASZEJ STRONY 
                                                                       NA WSPARCIE, POMOC I DYSKRECJĘ!!!

 

 
 

 
 AGRESJA U DZIECI
W swojej pracy zawodowej często spotykam się z rodzicami, którzy proszą mnie o radę i wskazówki w postępowaniu z dziećmi mającymi problem  z pohamowanie agresji (zwłaszcza rówieśniczej). Czy istnieją skuteczne metody zapobiegania agresji?
    Przedtem jednak należy wymienić kilka przyczyn powstawania zachowań agresywnych. Mogą to być:
  • zaburzenia osobowości,
  • mikrouszkodzenia centralnego układu nerwowego,
  • niewłaściwe oddziaływania wychowawcze, jako jeden z objawów nadpobudliwości psychoruchowej.
Aby zachowania agresywne nie utrwalały się u naszych dzieci należy:
  • starać się, by dziecko nie stykało się z zachowaniem agresywnym (zwłaszcza w domu), które może stać się powielanym przez dziecko modelem postępowania,
  • przedstawiać mu pozytywne cechy zachowania,
  • nagradzać dzieci za ich przejawianie, przekazywać dzieciom informacje na temat agresji, jako zachowania niewłaściwego, a jednocześnie wpajać właściwe i ogólnie przyjęte sposoby postępowania,
  • należy ograniczać sytuacje, w których dziecko najczęściej przejawia agresję,
  • podawać dzieciom właściwe sposoby realizowania swoich potrzeb, np. podpowiadać dziecku w jaki sposób można zdobyć przyjaźń i uznanie kolegów,
  •  podsuwać zajęcia, które wymagają od dziecka opiekuńczości, wrażliwości np. opiekowania się roślinami, zwierzętami, słabszymi lub młodszymi,
  • znaleźć dziedzinę działania, w której dziecko będzie mogło odnosić sukcesy i tym samym imponować innym.
Nie powinniśmy zająć się jedynie eliminowaniem wszelkich przejawów agresywności, ale należy pomóc w uregulowaniu stosunków dziecka z otoczeniem i starać się skierować jego energię, chęć dominowania i walki na inne potrzebne i społecznie akceptowane działania.
Musimy pamiętać także o tym, aby nie piętnować i nie potępiać człowieka – dziecka, ale jego złe zachowanie i postępowanie.
    Pragnę na koniec przytoczyć zasady postępowania, które przyjęło jako dekalog Polskie Stowarzyszenia Pedagogów.  Mają one fundamentalne znaczenie dla kształtowania pozytywnych wzorców zachowania.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.
  • Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.
  • Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.
  • Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.
  • Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić.
  • Jeśli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni uczy się tego, jak znaleźć miłość w świecie. 

Opracowała: Iwona Pogonowska – na podstawie wskazówek  Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i Pisma Ogólnopolskiego Klubu Alternatywnych Pedagogów Klanza, lublin 1994, nr 8 s.